Czy bohaterowie lektur mogą zostać idolami nastolatków?

idole nastolatków

Idole nastolatków pokazują młodym ludziom określone wzorce zachowań. Czasem negatywne, czasem są wzorami godnymi naśladowania. Warto uświadamiać dzieci, że bycie czyimś fanem może mieć niebagatelny wpływ na ich życie. Nie może zabraknąć refleksji na temat społecznej funkcji idoli. Temat zdecydowanie warto poruszać w szkole. Idealnym momentem są lekcje wychowawcze – dobrze wykorzystać je na tematy, które szczerze zainteresują młodzież.

Idole nastolatków – jak rozmawiać z uczniami o idolach?

Zanim nauczyciel przeprowadzi lekcję o idolach, powinien uprzedzić uczniów, że taki temat będzie poruszany. Wzmianka o planowanej godzinie wychowawczej, podczas której główną rolę będą odgrywali idole nastolatków, pozwoli uczniom przygotować się do tego. Zyskają czas, by zastanowić się, kto tak naprawdę jest ich największym idolem, może zgromadzą materiały o nim – przedmioty, wycinki z gazet. Ciekawym pomysłem jest zorganizowanie zabawy pt. „Plejada naszych idoli”, polegającej na odpowiadaniu na pytania o idola i jego zachowania (te pozytywne, jak i te godne nagany) w kilku rundach. Lekcja, której bohaterami są idole nastolatków, to przestrzeń czasowa na zastanowienie się, czy ci idole rzeczywiście mają wpływ na codzienne życie uczniów i jeśli tak, to jaki. To również dobry moment na określenie, jakie są możliwości relacji pomiędzy fanem a idolem. Na koniec rozważań warto, aby uczniowie odpowiedzieli sobie na pytanie, czy po takiej lekcji inaczej patrzą na relacje fan-idol.

Bohaterowie lektur – ponadczasowi idole

Na przestrzeni lat, od najmłodszych klas, uczniowie poznają nowe utwory literackie, a wraz z nimi wiele postaci i ich przygód. Na języku polskim nauczyciel może zainspirować uczniów do zastanowienia się nad tym, czy wybrani bohaterowie lektur są godni tego, by ich naśladować. Przybliżenie postaci z wybranej lektury można przeprowadzić z formie dramy, dając uczniom możliwość wcielenia się w rolę. Takie działania przynoszą wiele korzyści. Rozwijanie umiejętności improwizacji buduje kreatywność ucznia. Wchodzenie w rolę pozwala zapamiętać daną postać, uczniowie mają szansę na lepsze zrozumienie postaci, jej działań, decyzji, może potknięć. Czy bohaterowie lektur mogą być idolami? Wiele przykładów wskazuje na to, że tak. Młodzież inspiruje się postaciami z „Kamieni na szaniec”, dziewczęta odnajdują siebie w bohaterce z „Ani z Zielonego Wzgórza”, chłopcom imponuje odwaga Stasia, bohatera „W pustyni i w puszczy”. Przykłady godnych naśladowania bohaterów można mnożyć, w rękach nauczycieli jest zachęcenie uczniów do zapoznania się z nimi.

Dodaj komentarz