Ogólnie rzecz biorąc, koła zębate są zbudowane z tworzywa sztucznego, stali, a także drewna. Nade wszystko ważne jest to, aby produkt przekładni powinien mieć wysoką wytrzymałość na rozciąganie, wysoką wytrzymałość na dynamiczne obciążenia, niski współczynnik tarcia, a także winna go wyróżniać dobra zdolność produkcyjna, którą testują zwykle sprawdziany do gwintów. Istnieją dodatkowo różne inne alternatywy, wejdźmy w temat nieco bardziej.
Jakie są typowe rodzaje kół zębatych i z pomocą jakich narzędzi można je uzyskać?
Istnieją różne rodzaje kół zębatych i dlatego tak samo różne muszą być sprawdziany do kół zębatych, które je weryfikują.
Przykładowe typy kół zębatych są następujące:
- koło zębate stymulujące,
- koło zębate śrubowe,
- koło zębate podwójne,
- koło zębate w jodełkę,
- koło zębate stożkowe,
- koło ślimakowe.
Koła zębate czołowe to najbardziej powszechny rodzaj kół zębatych z prostymi zębami. Frezarka obwiedniowa jest jednym z najczęściej używanych rodzajów maszyn do produkcji kół zębatych, a sprawdziany do wielowypustów są na kolejnym miejscu. Maszyny CNC zostały faktycznie ustanowione w wymaganiach dokładności, a także wysokiej wydajności. Jeszcze inne urządzenia wykorzystywane do redukcji kół zębatych składające się z maszyn formujących, frezarek, młynów, szlifierki, maszyny do rafinacji, a także maszyny do cięcia.
Jakie jeszcze rodzaje urządzeń do cięcia kół zębatych są używane?
Można wybrać szeroką gamę urządzeń tnących, takich jak płyty zębate, urządzenia do frezowania zębatek, frezy do kół zębatych, sprawdziany trzpieniowe, sprawdziany pierścieniowe i wtykowe, podkładki itp. Zwłaszcza technologia obróbki kół zębatych walcowych – metoda obwiedniowa jest bardzo interesująca pod względem stosowanych narzędzi, dlatego wszystkie osoby zainteresowane tym tematem – powinny zdecydowanie pogłębić wiedzę na jej temat. W końcu, frezowanie obwiedniowe nadaje się do wszystkich wymiarów serii produkcyjnych ze względu na jego zdolność adaptacji, a także doskonałą wydajność, szczególnie w przypadku redukowania kół zębatych śrubowych i czołowych.